کد خبر: ۸۷۵۲۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

فیلم| شهر جن‌ها کجاست؟

جن‌‌ها به شدت در فرهنگ عرب حضور دارند، اما تعداد کمی از شهر‌ها به اندازه بهلاء با آن‌ها مرتبط هستند، جایی که داستان‌هایی درباره «تبدیل شدن ناگهانی مردان به الاغ و حیوانات دیگر» نقل می‌شود.
فیلم| شهر جن‌ها کجاست؟
آفتاب‌‌نیوز :

منطقه بهلاء در قلب صحرای عمان به دلیل افسانه‌های رایج در مورد موجودات خارق‌العاده که دارای قدرت‌های ماوراء طبیعی هستند، از جمله کفتار‌های شترخوار و تبدیل شدن مردان به الاغ، در میان برخی مردم محلی به «شهر جن» معروف شده است. 

برخی از عمانی‌هایی که به دلیل داستان‌هایی درباره «جن»، موجودات معنوی که از قبل از اسلام در میراث فرهنگی عرب حضور داشته‌اند، به این موجودات اعتقاد دارند و همچنان از رفتن به این منطقه دورافتاده اجتناب می‌کنند. 

بهلاء، شهری آرام و پر از درختان نخل و خانه‌های خشتی متروک، در حدود ۲۰۰ کیلومتری شهر مسقط، در استان الداخلیه واقع شده است. 

اعتقادات محلی در مورد بهلاء که یکی از قدیمی‌ترین جوامع بشری در سلطان نشین عمان است، از حضور جن‌ها که به عنوان موجودات ماوراء طبیعی متفاوت از انسان‌ها توصیف می‌شوند و فرشتگانی که با مردم زندگی می‌کنند، حکایت دارد. 

حمد الربعانی، راهنمای تور گردشگری در قلعه قرون وسطایی بهلاء که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، می‌گوید: ما معتقدیم که جن مخلوقات خدا هستند... بنابراین عجیب نیستند. 

یکی از افسانه‌های رایج در بهلاء می‌گوید که نیرو‌های ماوراء طبیعی در یک شب دیواری به طول ۱۳ کیلومتر در اطراف شهر ساختند تا از آن در برابر مهاجمان محافظت کنند. 

الربعانی (۵۵ ساله) گفت: افسانه نشان می‌دهد که دو خواهر جن دیوار حفاظتی را ساختند، در حالی که دومی یک سیستم آبیاری باستانی برای کشاورزی ایجاد کرد. 

به گفته الربعانی، جن‌‌ها به شدت در فرهنگ عرب حضور دارند، اما تعداد کمی از شهر‌ها به اندازه بهلاء با آن‌ها مرتبط هستند، جایی که داستان‌هایی درباره «تبدیل شدن ناگهانی مردان به الاغ و حیوانات دیگر» نقل می‌شود.

الربعانی خاطرنشان می‌کند که یکی از زنان مسن مدام می‌شنود که کسی بعد از نیمه شب گاو او را می‌دوشد، اما وقتی سعی می‌کرد بررسی کند، کسی را پیدا نکرد. 

وی افزود: شما (جن‌ها) را می‌شنوید، اما هرگز آن‌ها را نمی‌بینید، زیرا ذهن شما قادر به درک آن نیست. 

در حالی که سکوت بعد از نماز ظهر در بازار قدیمی بهلاء فرا می‌رسد، برخی از اهالی با نگرانی در مورد موضوع جن معروف این شهر بحث می‌کنند، از ترس اینکه این امر وجهه آن را خدشه دار کند. 

اما محمد الهاشمی، پیرمردی ۷۰ ساله اهل بهلاء، می‌گوید که بیشتر عمرش تحت تأثیر عقاید مربوط به جن بوده است. 

زمانی که او کودک بود، داستان‌هایی در مورد کفتار‌های شعله افکن که در بیابان به دنبال شتر برای خوردن بودند، به او می‌گفتند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: آن‌ها به ما هشدار می‌دادند که بعد از غروب آفتاب بیرون نرویم. 

به گفته علی علمی، استاد تاریخ اسلام در دانشگاه لویولا مریمونت در لس آنجلس، روایت‌های شفاهی و برخی متون قدیمی نشان می‌دهد که جن در دوردست‌های شبه جزیره عربستان رایج است. 

او می‌افزاید که سلطان نشین عمان و همسایه آن یمن، واقع در منتهی الیه جنوب شبه جزیره، نه تنها به عنوان مکان‌های باستانی دارای اهمیت تاریخی فراوان، بلکه به عنوان سرزمین جن‌ها نیز معروف هستند. 

علمی که متخصص در باطن شناسی و طالع بینی اسلامی است، می‌گوید: در بهلاء داستان‌هایی درباره آتش‌های ساختگی، طوفان‌های بیابانی متحرک، و ساختمان‌هایی که توسط نیرو‌های ماوراء طبیعی ساخته شده اند، وجود دارد. 

شایعات می‌گویند این شهر جنیان است که این موجودات آزادتر در آن زندگی می‌کنند.

انزوای طولانی جغرافیایی این منطقه که توسط کویر و کوه‌های هاجر احاطه شده بود، به گسترش این افسانه‌ها کمک کرد. 

علمی خاطرنشان می‌کند که حضور جن‌ها در مکان‌هایی مانند بهلاء، اطلاعات زیادی درباره تاریخ و فرهنگ شبه جزیره عربستان به دست می‌دهد. 

وی افزود: این تاریخ مردمانی است که در مناطق مسکونی دورافتاده با ارتباط کمی با سایر جوامع انسانی زندگی می‌کردند و حس قوی از حضور طبیعت در اطراف خود داشتند. 

اما بسیاری از جوانان عمانی، از جمله مازن الخاطری، معلم ریاضیات، به نظر نمی‌رسد که از وجود جن اطمینان داشته باشند. 

او که در کافه‌ای در بازار قدیمی نشسته بود، گفت: این‌ها فقط داستان‌هایی است که اجداد ما گفته اند. 

اما حسن (۳۰ ساله) که در مسقط زندگی می‌کند، می‌گوید که عقایدی که درباره جن در مورد بهلاء در جریان است، هنوز رایج است. 

او که ترجیح می‌دهد نام خانوادگی خود را مخفی نگه دارد، می‌افزاید: خانواده ام اجازه نمی‌دهند به بهلاء بروم. 

این شهروند عمانی ادامه می‌دهد: شایعات می‌گویند که این شهر جن هاست که این موجودات آزادتر در آن زندگی می‌کنند.

 

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین